۱.۶.۹۱

اجلاس سران غیرمتعهد ها در تهران

در حالی که رهبر کره شمالی، محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، محمد مرسی رییس جمهور مصر و همتای بولیویایی اش و همچنین شمار دیگری از سران کشور های عضو جنبش عدم تعهد، برای شرکت در اجلاس سران غیرمتعهد ها که کمتر از 10 روز دیگر در تهران برگزار می شود، اعلام آمادگی کرده اند در همین حال با نزدیک شدن به زمان برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران، بر حجم تبلیغات غرب علیه این نشست نیز افزوده شده است؛ تبلیغاتی که مقامات تهران آن را تلاشی به منظور تخریب وجهه اجلاس عدم تعهد توصیف می کنند.
شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تاریخ نهم و دهم شهریورماه در سالن اجلاس سران کنفرانس اسلامی با سخنرانی خامنه ای افتتاح می شود و طبق گفته سخنگوی این اجلاس 41 کشور تاکنون اعلام کرده اند در سطح عالی در این اجلاس حضور پیدا می کنند.



فرقانی، سخنگوی اجلاس اسامی سران کشورهایی را که در جریان برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد به تهران سفر می کنند را به صورت رسمی اعلام نکرد و در توجیه این رفتار، به مشی کشورهای غربی در اعمال فشار به سران این کشورها در بازنگری نسبت به سفر به تهران اشاره کرد. اما شنیده ها حاکی از آن است که برخی کشور ها در سطح سران در این اجلاس شرکت می کنند.
این مقامات عبارتند از امیر کویت، رییس جمهور پاکستان، امیر قطر، رییس جمهور ترکمنستان، رییس جمهور تاجیکستان، پادشاه عمان، رییس جمهور افغانستان، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین (محمود عباس)، نخست وزیر هند، رییس جمهور عراق، رییس مجلس لیبی، رییس جمهور مصر و... بر اساس این گزارش شنیده شده برخی از کشورهای امریکای لاتین چون کوبا، ونزوئلا، اکوادور، بولیوی و... نیز در این اجلاس در سطح سران شرکت می کنند.
از سران دو کشور ترکیه و روسیه نیز جهت حضور در این اجلاس به عنوان میهمانان ویژه دعوت به عمل آمده که به نظر می رسد روسیه در سطح وزیر خارجه شرکت کند.
در همین حال دیروز اعلام شدکه رهبر کره شمالی کیم جونگ اون در نشست تهران حضور می یابد. به گفته فرقانی، کره شمالی نیز در سطح سران و با حضور رهبر این کشور در اجلاس تهران شرکت می کند.این نخستین سفر کیم جونگ اون به ایران در دوران حاکمیتش به شمار می رود. فرقانی در رابطه با نتایج سفر وی اظهار داشت همواره روابط ایران و کره در سطح بسیار مناسبی بوده و حضور ایشان در تهران نشان دهنده ضرورت روابط دوجانبه و همکاری های دو کشور است.

سخنگوی اجلاس، همچنین خاطر نشان کرد 21 کشور نیز در سطح وزیر خارجه و پنج کشور نیز در سطح فرستاده ویژه رییس جمهور و دو کشور هم در سطح وزیر (غیر از وزیر خارجه) شرکت می کنند. همچنین تا کنون 100 کشور برای حضور در این اجلاس اعلام آمادگی کرده اند.

گفتنی است تازه ترین گزارش ها حاکی از آن است که دبیرکل سازمان ملل متحد برای شرکت در اجلاس عدم تعهد راهی تهران خواهد شد. المیرا نور قاضی اف، مسوول هماهنگ کننده دفتر سازمان ملل در تهران، در گفت وگو با فارس با اعلام این مطلب گفت: برنامه ریزی های لازم و تدارک برای سفر آقای بان کی مون به ایران در حال انجام است. .
از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از ویکتوریا نولاند، گزارش داد ایالات متحده مخالف حضور هیات های عالی دیپلماتیک مصر و سازمان ملل در تهران است. بنا بر این گزارش، موضع نولاند واکنشی به اخباری است که در خصوص حضور بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل و مرسی در تهران منتشر می شود. سخنگوی وزارت خارجه امریکا مدعی شد ایران قصد دارد از اجلاس عدم تعهد و شرکت کنندگان در آن برای منافع خود استفاده کرده و توجه ها را از آنچه وی آن را عدم پایبندی به تعهدات بین المللی خوانده، پراکنده کند. وی در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد ایران شایستگی حضور این هیات های عالی رتبه را ندارد.
این در حالی است که مقامات تهران بر برگزاری باشکوه این اجلاس تاکید داشته و اعلام کرده اند تعداد قابل توجهی از سران کشور ها در اجلاس تهران شرکت می کنند.
با این وجود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل در مواضعی خصمانه در گفت وگوی تلفنی با بان کی مون مدعی شد جای وی در تهران نیست. تلاش های غرب علیه اجلاس عدم تعهد در تهران در حالی انجام می شود که ایران تاکید دارد برگزاری این اجلاس نشان دهنده عدم تاثیرگذاری تحریم ها و این واقعیت است که ایران در انزوا قرار ندارد.
این در حالی است که نولاند شرکت کنندگان در اجلاس غیرمتعهد ها در تهران را با برنامه های هسته یی جمهوری اسلامی ارتباط داده است. بنا بر ادعای وی کشور های مستقل مسوولیت تصمیم گیری برای اینکه هیات فرستاده شده به ایران در چه سطحی باشد را بر عهده دارند.
اما امریکا امیدوار است این کشور ها از این فرصت برای تحت فشار قرار دادن تهران به منظور عمل به تعهداتش استفاده کنند. وی همچنین مدعی شده است این کشور ها باید از ایران بخواهند از فرصت مذاکره با گروه 1+5 (امریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) برای شفاف سازی در برنامه های هسته یی اش استفاده و نگرانی های بین المللی را رفع کند.
منبع: دیپلماسی

هیچ نظری موجود نیست: