۳۰.۵.۹۱

رضا مددی ورزشکار قهرمان ايران؛ جان پدر و دختر آلمانی را نجات داد


بخش ورزشی سايت ياهو در گزارشی، به تمجيد از اقدام شجاعانه يک ورزشکار ايرانی در جلوگيری از غرق شدن پدر و دختر آلمانی پرداخته است.

مگی هندريکس نويسنده مطلب، نحوه سقوط اين پدر و دختر دختر خردسالش به دريا را توضيح داده و گفتگويی نيز با رضا مددی، ناجی ايرانی دو غريق آلمانی انجام داده است.


رضا مددی که در سوئد زندگی می کند، ورزش کشتی را در غرب تهران و باشگاه باغ فيض، پايين تر از ميدان پونک آغاز کرد. در نوجوانی به سوئد مهاجرت کرد و پس از چندسال حضور در تيم های کشتی آزاد و فرنگی اين کشور، به ورزش های رزمی ترکيبی روی آورد و اينک عنوان نخست اروپا در رشته مهيج «ميکس مارشال آرتس» (Mixed martial arts ) را در اختيار دارد.

با توجه به اينکه اين رشته ورزشی تلفيقی از رشته های مختلف است، سوابق او در کشتی، همچنين شناختش از جوجيتسوی برزيلی تاثير چشمگيری در موفقيت هايش داشته است.

کوين جکسون، خوئل رومرو و کرم جابر قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی المپيک و جهان از آمريکا، کوبا و مصر، نمونه هايی از قهرمانان کشتی هستند که به اين ورزش حرفه ای و پرطرفدار روی آوردند.

مددی در هفت مسابقه حرفه ای آخر خود پيروز بوده و قهرمانان سرشناسی مثل اوريل گاست از اسپانيا، ريمون يارمان از هلند، کارلو پارتر از برزيل، ريک کلمنتی (آمريکا) و يوسلاندی ايزکوئردو (کوبا) را تسليم کرده.

شرح حادثه

او در روز حادثه، بر روی قايق موتوری و مشغول گشت و گذار در آب های اطراف استکهلم بود. مربی اش که در ساحل رستوران دارد با او تماس می گيرد و او نيز به لب آب می آيد. پيتزا می گيرد و در مجاورت دريا مشغول صرف غذا می شود.

پدری با دو کودک خردسال از مقابلش می گذشتند. يکی از دخترها سه يا چهار ساله بود و ديگری کمتر از دو سال. بچه کوچکتر داشت کالسکه اش را هم با خودش می کشيد.

آن نقطه خلوت از ساحل را تازگی ها توسعه داده اند و فعلاً خبری از امکانات امدادی و نصب تيوب های نجات دهنده نيست.

ناگهان موج بزرگی می آيد و کودک را با خودش از روی نرده ها، به داخل آب می کشد. امواج به بتون های ساحل می خوردند و بچه ديده نمی شد.

رضا مددی درباره ادامه ماجرا به راديو فردا گفت: «پدرش مسخ شده بود. مثل بقيه آدم هايی که آن حوالی بودند و فقط نگاه می کردند. بلافاصله پريدم توی آب. بچه را از داخل آب پيدا کردم و سريع آوردم بالا. اما در اين فاصله، پدر نيز خودش را انداخت توی آب. بلافاصله بچه را رساندم ساحل. ديدم پدرش دارد بين موج شکن ها دست و پا می زند! مجدداً پريدم و او را نيز کشيدم بيرون.»

مددی می گويد کودک چهارساله که صحنه های نا آشنايی ديده بود، از خود بيخود شده و داشت جيغ می زد. مرد هم بهت زده شده و بچه کوچکتر هم بيحال بود. افرادی که آنجا بودند خواستند عکس و فيلم بگيرند اما من اجازه ندادم. گفتم اين سوء استفاده از وضعيت خانواده ای است که هيچ کدام در شرايط طبيعی نيستند.

بازتاب رسانه ای

مرد که خود و کودکانش را مجدداً زنده می ديد، مددی را در آغوش می گيرد تا از او تشکر کند. رضا می گويد، به او گفتم که اين کار در فرهنگ ماست و من کار خاصی نکردم. ما اين طوری بزرگ شده ايم و اگر کاری از دستمان بربيايد دريغ نمی کنيم.

يکی از خويشاوندان مدير رستوران که از آمريکا آمده بود، وقتی به نيويورک باز می گردد، مستندات ماجرا را در توئيتر منتشر می کند. UFC اتحاديه جهانی اين رشته ورزشی ((Ultimate Fighting Championship نيز به نشر ماجرا می پردازد. اين جنبه از ماجرا نيز جالب است که ورزشکارانی که در قفس مبارزه می کنند و با تکنيک های جودو، کاراته، تکواندو، بوکس و کشتی آزاد و فرنگی به کتک زدن حريف مشغولند، خارج از محيط مسابقه، شهروندانی عادی با روحياتی انسانی هستند که حتی برای نجات همنوع، از به خطر انداختن جان خود هم دريغ نمی کنند.

مددی در کشتی فرنگی سوئد با جيمی ساموئلسون قهرمان کشتی فرنگی جهان همدوره و رقيب بود و پس از تغيير وزن هم با محمد باب¬الفتح همدوره شد که او نيز قهرمانی سرشناس بود. با اين حال با دوبنده تيم ملی سوئد، فرصت حضور در تورنمنت های مهم کشتی فرنگی از جمله جام يادگار در ايران را پيدا کرد.

مددی اما حالا در اين رشته ورزشی، موقعيتی جهانی دارد و طبق اعلام اتحاديه جهانی، سيزدهم اکتبر بايد در ريودوژانيرو به مصاف کريستيانو مارسلو از برزيل برود.

او که دو بار پياپی در جشنواره تربيت بدنی سوئد به عنوان برجسته ترين ورزشکار به انتخاب مردم Folkets pris برگزيده شده، درباره زلزله اخير ايران به راديو فردا گفت: «اينجا بارها از من می پرسند ساکن کجای ايران بوده ای؟ ترک هستی يا کرد هستی يا فارس؟ من فقط می گويم ايرانی هستم. ايرانی هم يعنی خانواده ای متشکل از اقوام مختلف. هيچ چيز باعث نخواهد شد در اين خانواده تفرقه ايجاد شود. اين زلزله دل مرا هم مثل هر ايرانی ديگری لرزاند. بلافاصله پس از مسابقه ام در برزيل، به ايران می آيم تا به آذربايجان بروم و در مناطق زلزله زده حضور پيدا کنم. هرکاری از دستم بربيايد انجام خواهم داد. چه مالی باشد و چه بيل زدن. اين را وظيفه خودم می دانم.


منبع

هیچ نظری موجود نیست: