۱۸.۵.۹۱

ترور دانشمند هسته‌ای مصر

جسد دکتر ودیع وهبی جرجس، دانشمند هسته‌ای مصری و استاد دانشگاه قاهره که تحقیقات متعددی درباره فیزیک هسته‌ای و مسائل مرتبط با آن دارد، روز چهارشنبه پس از چهار روز جستجو در نزدیکی یکی از ایستگاه‌های مترو در قاهره کشف شد.

بگزارش روزنامه مصری الاهرام، سازمان امنیت مصر اعلام کرد که جسد وهبی جرجس درحالی کشف شد که پس از بررسیهای اولیه مشخص شد که وی بیش از سه روز است که مرده و مکان مرگش نیز در یک فضای تاریک بوده است. مساله‌ای که بحث ربایش وی را بیش از پیش پررنگ می کند.

مساله کشته شدن دانشمندان هسته‌ای در مصر چیز تازه‌ای نیست. از اوایل دهه هفتاد قرن گذشته میلادی تا کنون بارها دانشمندان هسته‌ای مصر ترور شده اند. در اغلب موارد نیز عوامل موساد پشت پرده ترورها بوده اند. حکومت اسرائیل با هسته‌ای شدن هر کدام از کشورهای عربی به ویژه کشورهای همسایه علی الخصوص مصر بشدت مخالف است و هر گونه تحرکی از سوی آنها در این زمینه را با شدیدترین شکل ممکن پاسخ می دهد. در نیمه‌های دهه هشتاد و دهه نود میلادی نیز بارها دانشمندان هسته‌ای مصر ترور شده بودند که در چند مورد دست داشتن عوامل موساد ثابت شد و حتی در مواردی این عوامل در دادگاه محاکمه شدند.

بنا بگزارش روزنامه اهرام، دکتر ودیع وهبی جرجس روز جمعه ساعت ۱۱ بوقت قاهره برای شرکت در یک مراسم ویژه از منزلش خارج شده بود که دیگر هیچ خبری از او نشد. پس از آن خانواده‌اش از این که وی بمنزل برنگشته نگران میشوند و پلیس را در جریان میگذارند. در پی این اتفاق جستجو برای یافتن وی آغاز میشود که تا روز دوشنبه هیچ اثری از او یافت نشد تا این که در ساعات پایانی روز دوشنبه نزدیکیهای نیمه شب، پلیس جسدی را در مکانی تاریک یافت میکند و سازمان امنیت را مطلع میسازد و جسد را به آنآنآن سازمان منتقل میکند و خانواده وهبی جرجس را مطلع میسازد، خانواده وی در دفتر سازمان امنیت حاضر شده و جسد را تشخیص میدهند.

بنا بگفته سازمان امنیت مصر جنازه وهبی جرجس در منطقه الوایلی، نزدیکی ریل قطار مترو کشف شده بود.

سرهنگ عصام سعد، مدیر بررسی‌های جنائی در اینباره گفت: «بر روی جسد هیچ اثری از ضرب و شتم وجود ندارد و افراد سازمان امنیت نیز تا کنون نتوانسته اند افرادی را بیابند که بعنوان شاهد واقعه چیزی را شهادت دهند. تا کنون فقط اظهارات خانواده‌اش را داشته ایم که آنها نیز نمیدانند که آیا وی بمرگ طبیعی مرده یا این که دلایل جنائی عامل مرگ وی بوده است.»

در همین رابطه پلیس جنائی مصر دستور به تشریح جسد وهبی جرجس قبل از بخاک سپردنش داده و هئیت قضایی مصر نیز دستور به ایجاد کمیته‌ای ویژه برای بررسی عوامل مرگ وی داده است.

ولید البیلی، رئیس کمیته بررسی واقعه دراینباره به روزنامه مصری الیوم السابع گفت: «وهبی جرجس روز جمعه ۲۷ جولای، راس ساعت ۱۱ از منزلش خارج شد و دیگر بخانه‌اش بازنگشت. پس از چهار روز جستجو جسد وی در کنار ریل قطار خط مترو کشف شد.»

وی تاکید میکند، احتمال کشته شدن وی وجود دارد اما اینکه چه کسی یا جریانی عامل این قتل بوده است، مشخص نیست. خانواده‌اش میگویند که فردی با او دشمنی نداشته و پیش از این کسی او را تهدید بمرگ نکرده بوده است. این مساله شبهات را نسبت بوجود عوامل خارجی در ترور وی افزایش میدهد.

البیلی همچنین گفت: «وقتی جسد او را یافتیم، متعفن شده بود، درحالیکه لباس کامل بتن داشت و بخشهایی از بدن وی نیز کبود شده بود که ماحصل افتادن ناگهانیش بزمین در پی مرگ بود. ولی با اینحال منتظر نتیجه گزارش پزشکی قانونی خواهیم ماند تا بتوانیم دلایل مرگ وی را کشف کنیم.»

روزنامه الاهرام همچنین گزارش میدهد که این حادثه با حادثه تروریستی حمله بگذرگاه رفح در صحرای سینا و کشته شدن ۱۶ سرباز مصری همزمان شده است. این درحالیست که اطلاعاتی بدست آمده که نشان میدهد سازمان امنیت نظامی اسرائیل، شاباک، حداقل چهار روز قبل از حادثه تروریستی گذرگاه رفح، از آن خبر داشته ولی اطلاعات خود را مخفی میکند و مصریها را در جریان اطلاعاتش نمیگذارد. این مساله احتمال دست داشتن عوامل خارجی در حادثه مرگ دکتر ودیع وهبی جرجس را افزایش میدهد. اهمیت این ترور در اینستکه وی از دانشمندان برجسته هسته‌ای مصر بوده که بروی پروژههای مختلفی در کشور کار میکرده است. این مساله باعث میشود تا وی از ویژگیهای منحصر بفردی برخوردار باشد.

الاهرام تاکید می کند، به رغم وجود نشانه‌های بسیار در احتمال ترور دکتر وهبی جرجس ولی همچنان نمی توان بطور قاطع گفت که وی قطعا ترور شده و باید منتظر نتیجه بررسیهای پزشکی قانونی، نهادهای قضایی و کمیته بررسی پرونده وی ماند.

منبع: دیپلماسی




هیچ نظری موجود نیست: