۲۳.۵.۹۱

جمهوری اسلامی در آستانه تولید سلاح هسته ای قرار ندارد

برای بقا و گنده کردن نوکران و دست نشاندهگان ابلیس منش، بیرحم و جنایتکار خود در ایران، بدروغ سخن از ساخت سلاح اتمی‌ میکنند تا به این بهانه بکنند آنچه نباید کرد. تو گویی ملت ایران آنچنان ابله است که از ناتوانی و بی‌ لیاقتی آخوند و نوکران ترک و پلستینی‌اش بیخبر است که حتی توانایی ساخت یک دوچرخه را ندارند. 
ایالات متحده همچنان بر این باور است که جمهوری اسلامی در آستانه تولید سلاح هسته ای قرار ندارد و تهران برای حرکت در این جهت تصمیم گیری نکرده است. اینرا مقامات آمریکایی در گفتگو با خبرگزاری رویترز مطرح کرده اند.


این اظهارات پس از آن مطرح شد که رسانه های اسرائیلی مدعی شدند باراک اوباما ، رئیس جمهور آمریکا برآورد جاسوسی جدیدی را دریافت کرده که نشان میدهد ایران پیشرفت چشمگیر و غالفگیر کننده ای در توسعه توانایی هسته ای نظامی خود داشته است. ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل در این زمینه مدعی شده بود گزارش آمریکا که با برآورد جاسوسی ملی متفاوت است موضوع ایران را بیک مساله اضطراری تبدیل کرده است.

اما یک سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید با به چالش کشیدن اظهارات مقامات تل آویو اعلام کرده است که برآورد جاسوسی آمریکا از فعالیت های هسته ای ایران از زمانی که آخرین گزارش در اوایل سال جاری به کنگره ارائه شده، تغییری نکرده است. وی ادامه داد: ما بر این باوریم که اکنون زمان ادامه روند دیپلماتیک با پشتیبانی فشار بین المللی بر دولت ایران است و اعتقاد داریم که ایران هنوز در آستانه تولید سلاح هسته ای قرار ندارد.

این درحالیست که آخرین گزارش رسمی برآورد جاسوسی آمریکا موسوم به ان آی ای در سال 2007 بطور جدی بحث برانگیز شد. بخش هایی از این گزارش توسط مقامات دولت جورج بوش به رسانه ها درز کرد که نشان می داد فعالیت های هسته ای نظامی ایران در سال 2003 متوقف شده اما دیگر بخش های این برنامه ادامه داشته است.

جیمز کلپر، مدیر سازمان جاسوسی ملی آمریکا در ماه ژانویه در خصوص برآورد های واشینگتن از برنامه های هسته ای ایران مدعی شد، ما اینگونه برآورد می کنیم که ایران گزینه ساخت سلاح هسته ای را باز گذاشته است، اما نمیدانیم که آیا ایران ناگهان برای ساخت سلاح هسته ای تصمیم گیری خواهد کرد یا خیر. این درحالیست که گفته میشود ایالات متحده بطور معمول اطلاعات جاسوسی خود را با متحدانش شامل اسرائیل، به اشتراک میگذارد.

اقدامات تحریک آمیز و زمینه چینی تل آویو برای اقدام نظامی علیه ایران درحالی انجام میشود که ایالات متحده از اقدام نظامی یکجانبه اسرائیل علیه ایران بیمناک است . تل آویو تا کنون بارها تهدید کرده است در صورتی که پای منافع ملی و امنیتش درمیان باشد، تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی را هدف قرار میدهد. اقدامی که میتواند آتش جنگی وسیع در خاورمیانه را روشن کند.

مقامات دولت اوباما، از هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه تا لئون پانه تا ، وزیر دفاع در سفر های اخیر خود به اسرائیل تلاش کرده اند تا بهرترتیب ممکن تل آویو را از گزینه نظامی دور کرده و بهمکاری با تلاش های آمریکا و متحدانش بمنظور پیشبرد استراتژی دوسویه ترغیب کنند. استراتژی که تحریم و مذاکره را بموازات یکدیگر پیش میبرد و اوباما و همفکرانش بر این باورند که بکارگیری آن در مورد ایران میتواند کارساز باشد.

منبع: دیپلماسی

هیچ نظری موجود نیست: