۲۵.۵.۹۱

با تهدید حمله اسرائیل به ایران، مردم ایران ۳۴ سال است که سر کارند.


تقریبا هر چند ماه یکبار یک بحران جعلی ایجاد می شود که حاکی از آن است که اسرائیل در آستانه اقدام نظامی علیه ایران قرار دارد. این چرخه تقریبا از یک دهه پیش آغاز شده و سالی یکبار خود را تکرار کرده و گاهی هم دفعات تکرار شدن این چرخه بیشتر بوده است.


در روزهای نخستین این چرخه، زنگ خطر ها با اظهارات مقامات ناشناس اسرائیلی یا حامی اسرائیل که به بیرون درز کرده، به صدا در می آید. در این سال ها به نظر می رسد که هر بار رسانه های آمریکایی و جهانی تحت تاثیر قرار گرفته اند و این در حالی است که لحن این تهدید ها در گذشته را به یاد نمی آورند. مهم تر اینکه در دو سال اخیر همراه با شدت گرفتن تهدید های اسرائیل علیه ایران، ساختار امنیتی این کشور نیز در مقابل چنین اقدامی قرار گرفته است. دلایل این مخالفت نیز ساده است که در زیر به آنها اشاره می شود:

* اسرائیل نی تواند این کار را به تنهایی تمام کند. اسرائیل می تواند حمله ای را با جت های جنگی یا موشک های کروز ترتیب دهد که می توانند به زیر ساخت هسته ای ایران آسیب وارد کند. اما اسرائیل نمی تواند کار را به اتمام برساند و به ایالات متحده نیاز دارد.

*حمله یکجانبه اسرائیل به احتمال زیادی سرعت برنامه های هسته ای ایران را افزایش می دهد. ایران را از پیمان منع اشاعه هسته ای خارج خواهد کرد و موجب بیرون رانده شدن بازرسان بین المللی از ایران می شود.

*حمله به ایران، منطقه خلیج فارس را به آشوب می کشاند و بهای نفت را افزایش می دهد. این در حالی است که جهان همچنان با پیامد های ناشی از رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می کند.

*اقدام نظامی، مردم ایران را برای حمایت از ادامه فعالیت های هسته ای ترغیب می کند.

*ایالات متحده نیز به دلیل همدستی در حمله مورد انتقاد قرار می گیرد و تفاوتی نمی کند که واقعا در این حمله نقش داشته یا خیر. در این صورت احتمال حمله ایران به اهداف نظامی و غیر نظامی آمریکا وجود دارد.

*در صورتی که حمله هوایی کارآمد نباشد، اقدام بعدی حمله نظامی خواهد بود که تجربه آن در اخیرا در عراق به ثبت رسیده است.

به طور خلاصه، حمله اسرائیل یا آمریکا، شرایط را به مراتب وخیم تر از دوران قبل از حمله می کند ،حتی ریسک واکنش متحدان اسرائیل را نیز به همراه خواهد داشت و بر سرعت برنامه های هسته ای ایران می افزاید.

چنین آگاهی از روز پس از حمله نظامی به ایران، بسیاری از کارشناسان امنیتی را بر آن داشته در مورد عواقب آن هشدار دهند.

این در حالی است که ایران نیز تحت فشار تحریم ها و حملات سایبری علیه فعالیت های هسته ا ش قرار دارد. برخی بر این باورند که پیامد های ناشی از تحریم ها ایران را پای میز مذاکره با غرب بر سر فعالیت های هسته ای اش باز گردانده است. اما در مقابل گروهی از تحلیلگران یادآور می شوند به نظر نمی رسد در سال انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، توافق جدی در زمینه برنامههای هسته ای جمهوری اسلامی حاصل شود. چرا که ایران با درخواست کلیدی غرب مبنی بر متوقف کردن برنامه های هسته ای مخالفت می کند.

این مخالفت زمینه ای برای دور جدید تهدید های اسرائیل علیه ایران فراهم کرده است. اما تجربه یک دهه اخیر نشان می دهد که تمامی این تهدید ها بدون انجام اقدام نظامی، از بین می روند و اکنون ریسک به انزوا کشیده شدن نتانیاهو به دلیل تهدید مکرر ایران وجود دارد.


منبع: دیپلماسی

هیچ نظری موجود نیست: