۲۴.۱.۹۱

شوک، مبارزه یا فرار .......freeze, fight or flight

بر اساس نوشته مجله علمی‌ کیورنت دایرکشن (Current Directions in Psychological Science) پژوهشگران معتقدند که هیجانات و التهابات روحی‌ روانی‌ ( استرس) به مقدار کم، میتواند توانایی و استعداد انجام کار را در آدما را تا حد قابل توجهی افزایش دهد و آدمی‌ بعد از گذراندن مدت یک هیجان کوچک، به ناگاه احساس شادی می‌کند.

استرس‌های کوچک باعث میشود که ما در مدت کوتاهی بتوانیم، سریعتر و موثرتر با یک مشکل دست و پنجه نرم کنیم و تحقیقات نشان میدهد که کسانی‌ که هر چند یک بار تحت فشار روحی‌ و استرس قرار میگیرند، در زندگی‌ امیدوارتر، ثابت قدمتر و شادتر از دیگرانی هستند که زندگی‌ یکنواخت، آرام و بدون هیجانی‌ را دارند.

دلیل این مطلب هم این است که انسان‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که تلاش برای زنده ماندن جز غریزه و طبیعت آنهاست و به همین دلیل، زمانی‌ که دچار مشکل، و یا ترس از به خطر افتادن حیاتمان، می‌شویم به طور اوتومات بدن تلاشی مضاعف را در پیش می‌گیرد و با تمام توانای در جهت رفع مشکل تلاش می‌کند، و در نتیجه حیات به بدنی که در حال خمودگی بسر میبرده، باز میگردد و بدن آدمی‌ به این فرایند نیازمند است. در انتها باید اضافه کرد که این تنها و تنها، شامل استرس‌های ناچیز میشود، و آدمی‌ باید از تحریکات عصبی ناخوشایند و بزرگ جدا بپرهیزد.


پژوهشگران معتقدند که، مقدار کوچک و یا متوسط استرس، توانای ما را برای غلبه بر چالش‌های دشوار افزایش میدهد، و وقتی‌ ما یک بار با یک موقعیت استرس زا مواجه شویم و آنرا تجربه کنیم، در آینده برای حل آن به مراتب مجهزتر و آماده تر میشویم.

استرس یک واکنش کاملا طبیعی برای ما انسان هاست، که شامل جنبه‌های فیزیکی‌ و روانی‌ ما میشود و پیوسته هم گام با تکامل انسانی‌ در جهت دادن هشدار به انسان ها، عمل کرده و در شرایط خطرناک به آنان کمک کرده است.











در فرودگاه‌های کشور‌های غربی و جدیدا عربی‌، برای بازرسی مردم خاور میانه، آفریقا و مشکوکین به هر صورت، از اشعه اکس استفاده میشود که خطرناک است و تولید سرطان می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست: